16 mrt 2015

Bob Dylan - The Night We Called It A Day (2015)

Door Gert Verbeek

Bob Dylan is niet mijn favoriete muzikant, maar film noir wel een van mijn favoriete genres. Toen ik hoorde dat de oude singer-songwriter deze maand een videoclip had uitgebracht in de stijl van klassieke noir uit de jaren veertig en vijftig kon ik het niet nalaten te kijken en te vergelijken.

Film noir gaat over het algemeen over antihelden die moeite hebben het lot naar hun hand te zetten. Ze falen meestal omdat ze hun donkere verleden niet van zich af kunnen schudden. Terug uit de gevangenis of van het slachtveld van de Tweede Wereldoorlog willen ze hun leven beteren, totdat ze in de grote stad worden verleid door het snelle geld en onbetrouwbare vrouwen. Het is lastig om de thematiek in een liedje van drie en een halve minuut te verwerken. De video bij The Night We Called It A Day is dan ook vooral een visuele ode.

De openingstitels in de clip wijken af van de standaard, omdat titels bij film noir in de meeste gevallen in grote dreigende kapitalen worden geschreven. Wat volgt is typisch noir: een stad bij nacht, een rokerige nachtclub, mannen in pakken en een personage dat in de spiegel kijkt terwijl ze nadenkt over haar daden. Het gevoel van dreiging is vanaf de openingsscène voelbaar vanwege de bebloede figurant die buiten met een agent staat te praten op het moment dat Dylan de nachtclub binnenloopt. Femme fatale Edith is een danseres. Ze wordt vertolkt door Tracy Phillips die als danseres meerdere speelfilms op haar cv heeft staan. Robert Davi is het slachtoffer. Het misdaadplan van Dylan loopt fout af omdat in film noir bijna niemand is te vertrouwen.

The Night We Called It A Day is afkomstig van het album Shadows In The Night en werd eerder drie keer opgenomen door Frank Sinatra, in 1942, 1947 en 1957. Sinatra speelde zelf in twee late film noirs: Suddenly (1954) en Not As A Stranger (1955). De video bij Dylans versie is geregisseerd door Nash Edgerton. Hij heeft vaker voor Dylan achter de camera gestaan, maar is in het dagelijks leven toch vooral vermaard vanwege zijn werk als stuntman in onder meer The Matrix, Mission Impossible II en Superman Returns. Director of photography Morgan Susser maakte eerder de videoclip bij Summertime Sadnesss van Lana Del Rey. Production designer Toby Corbett heeft voor meerdere speelfilms het decor verzorgd, zoals Bad Lieutenant: Port Of Call New Orleans (Werner Herzog, 2009).