Trends in 2015 (deel 2): achter de hand
Door Gert VerbeekTussen de vele hoesontwerpen die we dit jaar op de redactieburelen zagen langskomen viel het ons op dat geportretteerde muzikanten hun gezicht regelmatig half of geheel verschuilen achter een hand. Mensen die normaal gesproken geen moeite hebben om in de spotlichten te staan lijken in de aanwezigheid van een fotograaf opeens last te krijgen van verlegenheid of valse bescheidenheid. Of spelen andere motieven een rol?
De handen op de hoes van IAMX (het soloproject van Chris Corner uit Sneaker Pimps) lijken het gezicht te bedekken vanwege groot verdriet. De foto is in zwart-wit maar we mogen ervan uitgaan dat de vingers verkleurd zijn vanwege bloed. Wat we niet weten is of het personage zichzelf heeft verwond of dat het bloed afkomstig is van een familielid of iemand uit de vriendenkring. Tussen de jonge vrouwenvingers op de hoes Get Up zien we op het oude gezicht van de Canadese rocker Bryan Adams juist geen enkele emotie. De handen lijken bedoeld om rimpels te verbergen. Dezelfde afstandelijke blik herkennen we ook bij de Britse zangeres Tahliah Debrett Barnett a.k.a. FKA twigs op de fascinerende gefotoshopte hoes die we eerder dit jaar bij Design Rocks nader hebben bestudeerd.
Soms is een hand niet voldoende om het gezicht geheel of gedeeltelijk uit het zicht te houden. De jongen op de bloedrode Japanse hoes van de Amerikaanse punkpopband Fall Out Boy houdt een brandend sterretje voor zijn half geschilderde gelaat. Het rood en het naar voren gehouden voorwerp maken het portret krachtiger dan de foto die voor de oorspronkelijke uitgave is gebruikt.
De Britse zanger Steve Strange (1959-2015) toont op de postuum uitgebrachte plaat van zijn new wave-band Visage slechts een gedeelte van de bovenste helft van zijn gezicht. Het ontwerp van Boy George (onder het pseudoniem Rude George) wijkt wat dat betreft sterk af van de eerdere albums waarbij het gezicht van Strange juist prominent en in vele vormen op de hoezen prijkt. De hand met veer van model Carmen Danae op Shake Shiver van indierockband Art Of Sleeping uit Brisbane, Australië keert terug op het label van de vinyluitgave. Het ontwerp is van de Amerikaanse fotograaf en videomaker Neil Krug die eerder werkte voor onder meer Boards Of Canada, Lana Del Rey en Ladytron. De persoon op de verkleurde hoes van beat creator Jel uit Californië gooit zich vol met wijn. Het getal zes uit de titel VI Greenball is opzichtelijk in verschillende variaties op de hoes verwerkt.
Op de meeste hoezen die we hier laten zien kijken de personen min of meer onze kant op. Bij de Griekse muzikant Larry Gus is van communicatie met de kijker geen sprake. Hij heeft het te druk met het beschadigen van zijn ogen. Ook sommige hiphoppers hebben moeite met het recht aankijken van de opponent.
De Amerikaanse rapper Freddie 'Gangsta' Gibbs gaat grotendeels schuil in de schaduw. Vado houdt zijn baseballpet strategisch laag om te laten zien waar hij geboren en getogen is. De Duitse DJ en producer Loco Dice hanteert dezelfde strategie om ons niet in de ogen te hoeven kijken. LTJ XPERIENCE uit Bologna blijft een anonieme verschijning, niet vanwege de hand maar omdat hij zijn ogen verborgen houdt achter een zonnebril. Het effect van zijn op de voorgrond geplaatste hand is minder sterk dan de scherptediepte op de hoes boven aan deze pagina. Het grote verschil tussen de foto op de hoes van Circuit des Yeux en de overige voorbeelden is dat de muzikant niet iets wil verbergen maar ons een object wil aanbieden. Het eivormige object is net zo wonderlijk als haar muziek. Hier wordt wel degelijk contact gezocht met de persoon die de hoes bekijkt.
Ook voor een van haar promotiefoto’s heeft Circuit des Yeux zich met de hand voor het gezicht laten vastleggen. Tijdens het solo-optreden dat ik dit jaar van haar zag in Amsterdam liet ze de haren voor haar gezicht hangen. Het vreemde is dat die schijnbare verlegenheid niet tot uiting komt in de muziek. Ook in de videoclip bij het nummer Do The Dishes vindt de muzikante het geen enkel probleem om zichzelf helemaal bloot te geven.
Binnenkort op Design Rocks het derde en laatste deel van trends in 2015: hoezen in het water.