31 aug 2015

Flying Lotus feat. Kendrick Lamar - Never Catch Me (2014)

Door Gert Verbeek

Tijdens de uitreiking van de MTV Video Music Awards gisteren in Los Angeles ging de prijs voor Best Cinematography naar Larkin Seiple voor zijn camerawerk in de videoclip Never Catch Me van Flying Lotus feat. Kendrick Lamar. De vloeiende camerabewegingen van Seiple voeren de kijker via een sombere, in schaduwen gehulde ruimte van een begrafenisonderneming naar een kerk in Koreatown waar een begrafenisdienst plaatsvindt voor twee overleden kinderen.

Het eerste idee van regisseur Hiro Murai was om een filmpje te maken over een jongetje dat te laat arriveert op zijn eigen begrafenis. Het uiteindelijke gegeven is geen kort verhaal geworden maar een choreografie als vervreemdend blijmoedige manier om de dood van kinderen te verwerken. Zoals vaker bij videoclips was er weinig budget en weinig tijd. De video is in twee dagen opgenomen, onder meer in een rouwkamer van een begrafenisondernemer in Inglewood, Californië. De ouders waren een beetje ontsteld over het feit dat hun kinderen (jongetje Will en meisje Angel) lange tijd in een doodskist moesten liggen. De kinderen hadden daar minder moeite mee en vielen zelfs in de kist in slaap.

De casting van het meisje kostte de meeste moeite. Ze vonden Angel pas twee dagen voordat het filmen zou beginnen en drie uur voordat de repetities van start gingen. De haast waarmee de productie werd afgerond heeft geen negatieve gevolgen gehad voor het eindresultaat. De twee jonge dansers zijn de grote sterren in de clip. De camera is de enige getuige van hun uitgelaten performance, want de mensen in de kerk zien de kinderen niet. De dansers worden gevolgd door middel van steadicam en tracking shots. Hun dans gaat van donker naar licht, eindigend in stralend zonlicht. Het lijkt net alsof het toevallig passerende vliegtuig, links te zien in de strakblauwe lucht, de kinderen begeleidt. Het sterke contrast tussen het verdriet van de nabestaanden en de levenslust van de dansende kinderen is wat deze clip zo effectief maakt.

Je kunt de video ook hier bekijken via de site imvdb.com waarbij er een optie is om tegelijkertijd het commentaar te beluisteren van regisseur Hiro Murai en producer Jason Colon. Een journalist van The FADER nam vorig jaar oktober een kijkje achter de schermen.